Aantal hulpbehoevende Amsterdammers stijgt – De Regenboog Groep start campagne voor 365 nieuwe vrijwilligers

Regenbooggroep - Martijn van de Griendt

Amsterdam – Het aantal Amsterdammers dat een beroep doet op zorgondersteuning stijgt. Dat constateert De Regenboog Groep, een van de grootste hoofdstedelijke vrijwilligersorganisaties en verlener van informele zorg. Om de groeiende groep Amsterdammers in (sociale) armoede de juiste steun te kunnen bieden, begint De Regenboog Groep een brede campagne om 365 vrijwilligers te werven.

In 2014 klopten er 200 meer hulpbehoevenden aan bij De Regenboog Groep dan in 2013. Zij werden succesvol gekoppeld aan vrijwilligers. In 2015 gaat dit cijfer verder oplopen, zegt Hans Wijnands, directeur van De Regenboog Groep: “Wij verwachten in de komende twee kwartalen honderden extra aanmeldingen, vandaar dat wij inzetten op 365 nieuwe vrijwilligers. Door de gewijzigde zorgwet hebben de professionals steeds minder uren om mensen thuis te verzorgen. Mensen die begeleid wonen of gebruik maken van zorg, doen hierdoor in toenemende mate een beroep op vrijwilligers.”

Elke dag een nieuwe vrijwilliger aan de slag’
Onder de noemer ‘Elke dag een nieuwe vrijwilliger aan de slag’ lanceert De Regenboog Groep haar campagne: via social media-kanalen, kaarten, printadvertenties en posters op prominente plekken in de hoofdstad zullen mensen worden aangesproken op hun vrijwilligerspotentie. Bijzonder element van de campagne is de persoonlijke aanpak op LinkedIn: hier zullen speciale recruiters van De Regenboog Groep potentiële droomkandidaten voor de organisatie headhunten.

Groot potentieel
Uit een enquête, gehouden door onderzoeksbureau PanelWizard onder 450 Amsterdammers van 16 jaar en ouder, blijkt dat ruim 51 procent van de respondenten geen vrijwilligerswerk doet en hier wel tijd vrij voor kan maken – mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden. Voorop staat het aansluiten van persoonlijke idealen bij de organisatie. Ook de mogelijkheid tot zelfontplooiing, het passen van eigen kwaliteiten bij de vrijwilligersactiviteiten, het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt en een korte reisafstand worden genoemd als belangrijke voorwaarden.

Gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden
De vrijwilligersfuncties van De Regenboog Groep voldoen aan vrijwel al deze gunstige ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’, zegt Hans Wijnands: “Omdat we zo’n grote vacaturebank hebben, kunnen mensen een functie kiezen waarin hun kwaliteiten tot hun recht komen. Verder bieden wij vrijwilligers verschillende opleidingen, mogelijkheid tot persoonlijke groei, ontwikkeling van hun cv én werk dichtbij huis.

Over De Regenboog Groep
In 2015 bestaat De Regenboog Groep 40 jaar. Haar oprichting in 1975 vormde een antwoord op hulpbehoefte onder dakloze en verslaafde jongeren. Tegenwoordig is De Regenboog Groep een stadsbrede organisatie met 9 inloophuizen voor dak- en thuislozen die hulp biedt aan ruim 5000 mensen in (sociale) armoede. 1 op de 5 Amsterdammers leeft onder de armoedegrens. 65.000 Amsterdammers zijn extreem eenzaam.

EINDE BERICHT

Fotocredit: Martijn van den Griendt